W jaki sposób reagować w trudnych sytuacjach z rodzicami? Co zrobić, aby szkolny system kancelaryjny był profesjonalny? Jakie są zasady tworzenia aktów prawa wewnątrzszkolnego? Na co zwracać uwagę przy pracy z danymi osobowymi? Jak utrzymywać pozytywne relacje z dyrektorem, nauczycielami i uczniami?
Sekretariat to wizytówka każdej szkoły, dlatego jego organizacja stanowi jedno z najistotniejszych zadań związanych z koordynowaniem działalności placówki oświatowej. Niniejszy poradnik jest odpowiedzią na zapotrzebowanie środowiska szkolnego na opracowanie, które pomoże osobom prowadzącym sekretariaty „odnaleźć się” w licznych przepisach i obowiązkach oraz sprostać oczekiwaniom otoczenia.
Autorka wskazuje i szczegółowo omawia akty prawne istotne w codziennej pracy osób zatrudnionych w szkolnym sekretariacie. Podpowiada, jak uporządkować dokumentację, aby ułatwić pracę sobie, dyrektorowi i całej społeczności szkolnej. Czytelnicy dowiedzą się o zasadach archiwizacji dokumentacji oraz poznają obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych. Znajdą także porady, w jaki sposób redagować oficjalne pisma oraz jak profesjonalnie prowadzić rozmowy telefoniczne.
Wiele uwagi poświęcono sposobom łagodzenia trudnych sytuacji, gdyż to właśnie pracownik sekretariatu jest często mediatorem między rodzicami a nauczycielami czy dyrektorem. Zawarte w książce jednoznaczne wskazówki pozwolą przekonać się, że współpraca z organem prowadzącym, organem nadzoru pedagogicznego oraz jednostkami zewnętrznymi czy interesantami nie musi być stresująca.
Z porad zawartych w książce skorzystają zarówno początkujący, jak i wieloletni pracownicy szkolnych sekretariatów. Wskazane przykłady zmotywują czytelników do podejmowania konkretnych działań podnoszących jakość pracy i satysfakcję z jej wykonywania, a przedstawione wzory (także w wersji edytowalnej na płycie CD) pozwolą natomiast uporządkować szkolne procedury.