Autor:
Grytner Adam ,
Culepa Michał ,
Dragon Grzegorz ,
Jędruszczak Anna ,
Kuzior Patryk ,
Lipiec-warzecha Ludmiła ,
Łyszczarz Michał ,
Makowski Kamil ,
Pacak Mariusz ,
Swadźba Joanna ,
Walczak Piotr ,
Wierzchowska Agnieszka ,
Tytuł: Vademecum sekretarza jednostki samorządu terytorialnego
Wydawnictwo: Wydawnictwo C. H. Beck
ISBN / ISSN: 83-255-5739-3
Rok wydania: 2015
Wydanie nr: 01
Ilosć stron: 447
Stany prawne:
01/12/2014
cena netto: 141.90 zł cena brutto: 149.00 zł
cena promocyjna: 137.08 zł
Uwagi:
Stan prawny: grudzień 2014 r.
Głównym zadaniem sekretarza gminy, wynikającym z art. 33 ustawy o samorządzie gminnym, jest organizacja pracy urzędu (zapewnia sprawne funkcjonowanie urzędu, w tym prawidłowy obieg dokumentów, rozpatrywanie skarg i wniosków itp.). Nie jest to samodzielna kompetencja, bowiem za określenie organizacji i zasad funkcjonowania urzędu odpowiedzialny jest wójt. Przepisy ustawy o samorządzie gminnym stanowią jednak, że wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy.
W ramach organizacji pracy urzędu do kompetencji sekretarza należy również sprawne zorganizowanie dostępu do informacji publicznej i zapewnienie procedury ochrony danych osobowych.
W ramach powierzonych zadań sekretarz najczęściej zarządza kadrami (do jego zadań należy przygotowanie opisu stanowisk pracy i koordynacja ocen pracowniczych, jak również koordynacja służby przygotowawczej). Może spełniać istotną rolę w naborze na stanowiska urzędnicze. Może być koordynatorem i nadzorującym prace komisji konkursowej, może także czynnie uczestniczyć w toku postępowania konkursowego, np. jako członek komisji (czy także jej przewodniczący). Jako osoba, która może posiadać kompetencje z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, sekretarz powinien znać uregulowania dotyczące naboru konkursowego i stosować je w praktyce.
Ponadto sprawuje nadzór merytoryczny i koordynuje pracę na sesjach rady gminy. Bierze udział w procedurze uchwalania budżetu i wieloletniej prognozy finansowej. Zajmuje się również opracowywaniem projektów dokumentów takich jak regulaminy czy instrukcje obowiązujące w urzędzie gminy.
Jak zatem widać do zakres zadań sekretarza jest bardzo obszerny i wymaga wszechstronnego omówienia. Publikacją, która wyjaśnia trudne zagadnienia z którymi musi zmierzyć się sekretarz jest: "Vademecum sekretarza"
Znajdą w niej Państwo omówienie:
- 14 podstawowych zadań i kompetencji sekretarza
- Wymagań na stanowisku sekretarza
- Ograniczeń w pracy sekretarz
- Odpowiedzialności sekretarza
- Dodatków do wynagrodzenia zasadniczego sekretarza
- Czasu pracy sekretarza oraz jego uprawnień urlopowych
- Procedury naboru na wolne stanowiska urzędnicze
- Zasady organizowania służby przygotowawczej
- Zasad dokonywania ocen okresowych pracowników (kto ocenia? Kto jest oceniany? Jak często powinny być dokonywane oceny? Forma i zakres oceny? Jakie są skutki prawne oceny negatywnej?)
- Zasady awansu i naborów wewnętrznych w urzędzie (jakie są procedury w z zakresie awansów? Jakie są ograniczenia w tym zakresie?
- Czasowego powierzenia wykonywania innej pracy
- Zasady przenoszeń służbowych pracowników
- Zasad dokonywania opisu stanowisk pracy
- Nadzoru nad rozpatrywaniem skarg i wniosków
- Możliwości łączenia stanowisk w gminie
- Zasad likwidacji i łączenia komórek organizacyjnych
- Możliwości przekazywania zadań publicznych innym podmiotom
- Możliwości przenoszenie zadań do innych komórek organizacyjnych oraz na inne stanowiska,
- Zwalnianie/nabór nowych pracowników w konsekwencji reorganizacji urzędu
Na płycie CD dołączonej do publikacji znajdą Państwo ponad 20 wzorów dokumentów z zakresu zarządzania personelem w urzędzie, ochrony danych osobowych, organizacji pracy urzędu, dostępu do informacji publicznej m.in.:
- Zarządzenie sprawie wprowadzenia zasad dokonywania opisów stanowisk pracy oraz ich aktualizacji
- Opisy stanowisk pracy
- Zarządzenie w sprawie wyznaczenia osoby uprawnionej do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta gminy
- Zarządzenie w sprawie ocen kwalifikacyjnych pracowników urzędu
- Zarządzenie w sprawie wyznaczenia administratora ABI
- Pełnomocnictwa i upoważnienia udzielane sekretarzowi i przez sekretarza
- Regulaminy organizacyjne
- Regulamin służby przygotowawczej
- Polityka bezpieczeństwa informacji
- Zarządzenie w sprawie organizacji, składu, trybu pracy i zakresu obowiązków członków komisji przetargowej