Autor:
Walczak Piotr ,
Gww15 ,
Tytuł: Uchwały i zarządzenia organów samorządu terytorialnego doty
Wydawnictwo: Wydawnictwo C. H. Beck
ISBN / ISSN: 83-255-7924-1
Rok wydania: 2015
Wydanie nr: 03
Ilosć stron: 320
Stany prawne:
01/09/2013
cena netto: 132.38 zł cena brutto: 139.00 zł
cena promocyjna: 127.88 zł
Uwagi:
Do 15 listopada należy przygotować projekt uchwały budżetowej na 2016 r. oraz projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej na 2016 r. Wyjaśnienia jak sporządzić te uchwały oraz opracować uchwały zmieniające WPF oraz uchwałę budżetową znajdą Państwo niniejszej publikacji.
Książka ta zawiera wzory i porady w zakresie opracowania tekstu projektu uchwały budżetowej na rok 2016 i wieloletniej prognozy finansowej. Rozwiązuje problemy w zakresie przygotowania uchwały budżetowej na 2016 r., w szczególności z planowaniem:
- szczegółowości planowania wydatków i dochodów i wydatków objętych szczególnymi zasadami wykonywania budżetu;
- rezerw celowych i rezerwy ogólnej;
- przychodów finansujących deficyt budżetu JST,
jak również z:
- określaniem limitów zobowiązań,
- określaniem upoważnień dla organu wykonawczego,
- sposobem zapisywania norm planowych,
- konstrukcją uchwały budżetowej z uwzględnieniem jej załączników.
Należy pamiętać, że plany finansowe i uchwałę budżetową na 2016 r., należy sporządzić mając na względzie ostatnią (z lipca 2015 r.) nowelizację rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej. W książce wyjaśniamy jak zaplanować wydatki i dochody bazując na znowelizowanej klasyfikacji.
Należy też pamiętać o orzecznictwie dotyczącym kompetencji do dokonywania zmian w budżecie, które istotnie zmieniło się w ostatnim czasie.
Nie mniejszym wyzwaniem niż uchwalenie WPF jest dla skarbników JST są śródroczne zmiany budżetu i aktualizacja uchwał w sprawie WPF. Duże znaczenie ma w tym zakresie funkcja WPF, jaką jest potwierdzenie zachowania relacji spłaty zobowiązań (art. 243 ustawy o finansach publicznych). Relacje w tym zakresie między budżetem a uchwałą w sprawie WPF wyjaśnia przedmiotowa publikacja.
W książce znajduje się ponadto 17 innych niż powyższe wzorów uchwał, które związane są z zmianą przepisów albo wynikają z trudności z wdrożeniem tych uchwał:
- uchwała w sprawie trybu prac nad budżetem;
- uchwały dotyczące dotacji oświatowych – w terminie do 31.12.2015 r. JST mają obowiązek dostosować uchwałę dotacyjną poprzez uwzględnienie w jej zapisach trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji;
- uchwały o dotacji z budżetu powiatu na słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego – nie powinny być łączone w jednej uchwale z uchwałami o dotacjach oświatowych. Należy je podejmować odrębnie od uchwały o dotacjach oświatowych;
- uchwały związane z reformą przedszkolną – gminy, które stoją przed koniecznością organizowania konkursów dla zapewniania miejsc w przedszkolach dla dzieci w wieku od 4 lat, zobowiązane są niezwłocznie przygotować procedury konkursowe dla przedszkoli niepublicznych i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego;
- uchwały dotyczące dotacji dla klubów sportowych – zawierają podstawy prawne do udzielania klubom sportowym dotacji na inne zadania, niż cele publiczne określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie;
- uchwały związane z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 87) dotychczasowe akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 4, art. 61, art. 6n, art. 6r ust. 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc na okres na jaki zostały wydane jednak nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Ustawa nowelizująca weszła w życie 1 lutego 2015 r., oznacza, to że uchwały rad gmin tracą moc 1 sierpnia 2016 r. i do tego czasu będą musiały być podjęte nowe uchwały;
- uchwała w sprawie wspólnej obsługi księgowej …… od 1 stycznia 2016 r. wejdą w życie zmiany w ustawach samorządowych, które pozwolą na zapewnienie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej dla podległych i nadzorowanych przez JST jednostek organizacyjnych.
- uchwały dotyczące dotacji celowych na przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska.