Księga jakości jest jednym z dokumentów wymaganych normą ISO 9001:2000, która wprowadziła nowe w systemie jakości podejście procesowe, tzn. system jakości ma być dostosowany do specyfiki przedsiębiorstwa a nie do poszczególnych punktów normy. Księga powinna zawierać dokładne informacje na temat zakresu systemu zarządzania jakością danej organizacji, procedury lub ich listę oraz dane na temat realizowanych procesów i powiązań, jakie między nimi istnieją.
Proponujemy Państwu prostą, skuteczną i oryginalną metodykę opracowania księgi jakości oraz procesowego uporządkowania towarzyszącej jej dokumentacji systemowej, na przykładzie małej firmy świadczącej usługi doradcze i szkoleniowe z zakresu obowiązującego w Polsce systemu podatkowego. Koncepcja ta jest uniwersalna, ale szczególnie powinna zainteresować mniejsze firmy, których nie jest stać na duże wydatki związane np. z wynajęciem konsultanta, a które pragną wdrożyć system efektywnie i uzyskać z niego coś więcej, niż tylko certyfikat – chcą, by to był ich systemem jakości.
Podstawowymi zaletami proponowanej Państwu metodyki są: